Telefonas ant mašinos lango

Vairuotoją gali užmušti net ir telefonas

Lietuviai jau išmoko saugiai asmeniniais automobiliais vežti dviračius, tačiau specialistai pastebi, kad gabendami kitokius krovinius į savo ir aplinkinių saugumą dažniausiai numojama ranka, nors rimtų bėdų gali pridaryti net nedidelis automobilio salone atsainiai padėtas daiktas.

200 gramų telefonas, padėtas ant galinės automobilio palangės, važiuojant 50 km/val. greičiu atsitrenkus į nejudamą kliūtį, į priekį judės net 19 kilogramų jėga. Jei greitį padidinsime iki 100 km/val., ši jėga išaugs net keturgubai – iki 77 kilogramų. Jei toks svoris pataikys žmogui į galvą, pasekmės gali būti liūdnos.

„Todėl mažesnius daiktus reikėtų apdairiai padėti, o didesnius – tinkamai pritvirtinti“, – sakė vairavimo instruktorius Kastytis Povilaitis.

Gali tapti mirtinu ginklu

Viena iš dažniausių klaidų – gesintuvas, avarinis ženklas ir pirmos pagalbos rinkinys dažnai pakišama po vairuotojo sėdyne. Tai netinkama vieta, nes staigiai stabdant šie daiktai gali iš po sėdynės pasislinkti į priekį, tiesiai po vairuotojo kojomis, arba dar blogiau – atsidurs ties stabdžių ar greičio pamina ir taps rimtu kliuviniu. Tada iki nelaimės – vienas žingsnis.

„Teko matyti, kaip pirmosios pagalbos vaistinėlė ar gesintuvas vežami ant galinės automobilio palangės. Jie stabdant ar avarijos atveju gali virsti mirtinu ginklu. Šie daiktai turi būti laikomi gamintojo numatytoje vietoje.

Tos pačios taisyklės galioja ir bagažinėje gabenamiems daiktams. Jie ten turi būti deramai pritvirtinti. Tam gamintojai įrengia specialias vietas ir kilpas. Jeigu kokio sunkesnio daikto nepavyksta pririšti ar prisegti, patariame jį bagažinėje atremti į sėdynės atkaltę, kad eismo įvykio metu jis neturėtų pagreičio, nepramuštų sėdynės ir nepatektų į automobilio saloną“, – kalbėjo vairavimo instruktorius.

Telefono pavojus

Bet kokie pašaliniai daiktai, galintys nukreipti vairuotojo dėmesį nuo jo tiesioginės veiklos, irgi kelia pavojų. Net tokie nekalti dalykai, kaip ant galinio vaizdo veidrodėlio kabantys kvepalai ar kryželiai. Jie tam tikru atveju gali užstoti matomumą.

O vienas didžiausių šiais laikais pavojų keliantis daiktas – telefonas.

„Šis atributas dažnam žmogui yra svarbus ir brangus tiesiogine ir perkeltine prasme. Ir jei kelionės metu jis nukrenta kur nors ant automobilio grindų ar po sėdyne, dažniausiai visas dėmesys būna skiriamas tik jam, o ne eismui. Vienareikšmiškai tai yra pavojinga.

Žinau atvejį, kai vairuotojas žuvo net užsidegdamas cigaretę. Juokaujama, kad štai iš kur atsirado užrašas ant cigarečių „Rūkymas žudo“, – pasakojo K.Povilaitis.

Bėdos dėl navigacijos įrenginio

Įtakos eismui turi ir prie priekinio automobilio stiklo pritvirtintas navigacijos įrenginys. Pasak K.Povilaičio, saugaus eismo specialistai dėl to aktyviai diskutuoja. Juolab, kad dabartiniai telefonai yra palyginti dideli, todėl pritvirtinti prie lango gerokai riboja aplinkos matomumą.

„O liūdniausia, kad dažnas vairuotojas nesustoja, norėdamas nustatyti navigacijos įrenginį ir įvesti reikalingą adresą. Žiūrėk, kitas nepataiko ten kur reikia paspausti, susinervina, nebežiūri į kelią. Tai labai blogas elgesys“, – pasakojo K.Povilaitis.

Ar galima lengvojo automobilio salone gabenti, pavyzdžiui, 2–3 metrų ilgio lentas?

„Galima, jeigu jos tinkamai pritvirtintos. Kelių eismo taisyklėse nėra aprašyti visi leidžiami ir draudžiami gabenti daiktai. Reikia pasikliauti ir sveiku protu, pačiam įvertinti situaciją. Tik būtina turėti galvoje, kad dėl atsainiai padėtos lentos automobilis gali likti be stiklo.

Neseniai vienas mano pažįstamas lentas grūdo į automobilio saloną. Jos netilpo, tai vyras nutarė lentas paspausti uždarydamas bagažinės dangtį ir išstūmė lauk priekinį stiklą“.

Jei krovinys bent kiek išsikiša už automobilio šono, jį būtina pažymėti. Jei jis išsikiša iš automobilio priekio arba galo daugiau kaip 1 metrą, krovinio kraštai jau turi būti pažymėti specialiais ženklais.

Turint B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, galima tempti iki 750 kilogramų bendrojo svorio automobiliui skirtą priekabą. Turint BE kategorijos vairuotojo pažymėjimą, galima tempti didesnę nei 750 kilogramų bendrojo svorio automobiliui skirtą priekabą. Tačiau bendras automobilio ir priekabos svoris neturi viršyti 3,5 tonos.

Dauguma gabena neatsakingai

„Tačiau tenka pripažinti, kad dauguma automobilininkų daiktus tiek salono viduje, tiek išorėje gabena neatsakingai. Esu nusivylęs. Nesisaugo patys ir nesaugo aplinkinių.

Ne kartą esu matęs, kaip vežamas niekaip nepažymėtas iš automobilio išlindęs armatūros strypas. Juk jis gali tapti mirtinu ginklu to nepastebėjusiam dviratininkui ar motociklininkui. Derėtų priminti, kad toks nekaltas dalykas kaip krovinio nepažymėjimas gali baigtis baudžiamąja atsakomybe ir net laisvės atėmimu.

Maloni išimtis – dviračius gabenantys vairuotojai. Matyti, kad žmonės elgiasi vis civilizuočiau – pasirūpina ir apšvietimo elementais, žibintais, pritvirtina papildomą numerio lentelę. Nors, aišku, papildomų numerių dar išsiimama ne tiek daug, kiek norėtųsi“, – sakė vairavimo instruktorius K.Povilaitis.

Patogiausia vežti ant kablio

Vilniaus įmonės, prekiaujančios dviračiais ir aksesuarais vadovo Roberto Jasiulevičiaus teigimu, šiais laikais saugiausia ir patogiausia dviračius gabenti automobilio gale ant specialaus rėmo, kuris pritvirtinamas ant traukimo kablio.

„Jeigu automobilis neturi kablio, rekomenduočiau šiek tiek investuoti ir jį prisitvirtinti“, – patarė R.Jasiulevičius.

Taip vežant dviračius laikiklio dalys nesilies prie automobilio kėbulo, o dviračiai laikysis tvirtai ir saugiai. Ant tokio laikiklio galima sutalpinti 2–4 dviračius, juos lengva nukelti ir uždėti.

Vienas trūkumas – jeigu ant kablio tvirtinamo laikiklio sukabinsi daugiau, pavyzdžiui 4 dviračius, automobilis tampa mažiau stabilus. Važiuojant didesniu greičiu nelygiais keliais, gali jaustis taip, lyg kažkas sugriebęs už automobilio galo jį tampytų į šalis. Todėl geriau geriau pasirinkti saugų greitį.

Padidėja degalų sąnaudos

Dažnai automobilininkai renkasi ir kitą dviračių gabenimo variantą – ant stogo. Dviračių laikikliai tvirtinami ant skersinių, kuriuos reikia įsigyti atskirai.

Kiekvienam dviračiui reikia atskiro laikiklio. Bėda, kad vienam silpnesniam žmogui užkelti apie 15 kilogramų sveriantį dviratį ant automobilio – sunki užduotis. O jeigu tai didelis visureigis?
„Tai yra problema. Neseniai su žmona važiavome į pajūrį. Tai kiek mes privargome, kol ant savo visureigio stogo užkėlėme du elektrinius dviračius. Juk vienas sveria 25 kilogramus“, – patirtimi dalijosi R. Jasiulevičius.

Apskaičiuota, kad gabenant ant stogo keturis dviračius degalų sąnaudos padidėja 2 litrais šimtui kilometrų. Be to reikia nepamiršti, kad tuomet automobilis „ūgtelės“ daugiau nei metru ir, pavyzdžiui, į garažą ar požeminę aikštelę tikrai netilpsite.

Pritvirtinus laikiklį ir dviračius labai svarbu nuodugniai viską patikrinti. Ar tvirtai laikosi fiksatoriai, ar dviračiai nejuda.