Laivas

Lietuvos laivų gamintojai jau beldžiasi į Norvegijos duris

Lietuvos įmonės „Navis Pro“ pirmas pagamintas profesionalios žvejybos laivas „800 Fisher“ jau išvežtas į Norvegiją. „Šioje šalyje mes nesame žinomi gamintojai, todėl parduoti pirmą laivą nebus paprasta, bet kai tai pavyks, neabejoju, reikalai pajudės į priekį“, – sakė pramoginių ir žvejybinių laivų gamybos įmonės „Navis Pro“ pardavimų vadovas Kostas Norgėla.

Bendrovę „Navis Pro“ galima vadinti naujoku laivų gamybos rinkoje. Jie  veiklą pradėjo praėjusių metų kovo mėnesį Ariogalos miestelyje (Raseinių r.).

Įmonės savininkas Vytautas Šyvys su tėvu Raimundu nupirko Ariogaloje apie 20 metų jachtas gaminusio norvego verslą, įsigijo iš šio Norvegijoje gerai žinomo laivų gamintojo bei dizainerio formas, teises ir gaminiui suteikė savo prekinį ženklą „Skandi Navis“.

V. ir R. Šyviams laivų gamyba – visiškai naujas veikla, į kurį jie nėrė Škotijoje pardavę ten turėtą viešbučių verslą. Jų  partneriu tapo 20 metų laivų gamybos patirtį turintis Kęstutis Gailius.

Žvejams puikiai žinomas modelis

Pirmasis įmonės „Navis Pro“ laivas „800 Fisher“ rugpjūčio pradžioje Norvegijoje bus pristatytas potencialiems klientams. Vėliau lietuviai dalyvaus trijose parodose – Suomijoje, Norvegijoje ir Islandijoje.

Lietuviai supranta, prasibrauti į Skandinavijos rinką bus labai sunku. „Matome, kad mūsų laivais domimasi, tačiau norvegams yra labai svarbus pasitikėjimas. „Navis Pro“ šiame regione nėra žinomas gamintojas, vien kurio vardas atvertų kelius į sėkmę.

Tačiau mes verslą įsigijome iš norvego, gaminame Norvegijos vandenims geriausiai tinkamus laivus pagal norvegiškus standartus. Tai mūsų koziris šioje šalyje“, – pasakojo K.Norgėla.

8 metrų ilgio profesionalios žvejybos laivas „800 Fisher“ – pagrindinis „Navis Pro“ modelis, gerai žinomas Norvegijoje dirbantiems žvejams. Šiuo metu įmonėje gaminami dar 5 tokie laivai. Kaina – nuo 140 tūkst. eurų. „Dar vienas mūsų privalumas – kaina, nes tokį laivą pagaminti Norvegijoje kainuoja velniškai brangiai“, – sakė K.Norgėla.

„800 Fisher“ modelio Lietuvos žvejams „Navis Pro“ nesiūlo, nes mūsų šalyje tiesiog juo nebūtų kur plaukioti. Šie aukštos kokybės laivai pritaikyti didelėms jūroms ir bangoms, todėl jie yra brangesni nei laivai, tinkantys Lietuvos vidaus vandenims.

„Mums būtų parankios ir šalia vandenyno esančios tokios šalys kaip Ispanija, Portugalija, Prancūzija, tačiau jos toli –  iškyla logistikos problemų. Kita vertus, šiose šalyse yra kiek kitokių jachtų poreikis – jie Viduržemio jūrą pratę raižyti 50 metų ilgio laivais.

Bet tai nereiškia, kad nėra neįmanoma. Mes žvalgomės ir į šių šalių rinkas. Šią savaitę vienas mūsų kolega važiuoja į Ispaniją, kur mėgins ieškoti partnerių“, – sakė K.Norgėla.

Pirkinys visam gyvenimui

Šiemet „Navis Pro“ persikėlė į naujas gamybines patalpas Petkeliškių kaime (Prienų r.). Čia tobulinami jau esami dizainai bei kuriami visiškai naujos koncepcijos laivai.

Laivų gamybos procese naudojamas sertifikuotas įvairaus tipo stiklo pluoštas. Iš šios medžiagos pagamintas laivo korpusas gerokai lengvesnis ir atsparesnis smūgiams, nei pagamintas iš metalo. Be to, laivo iš stiklo pluošto gamyba užtrunka kur kas trumpiau.

„Žmogui, įsigijusiam naują iš stiklo pluošto pagamintą laivą, jo užteks visam gyvenimui ir dar liks vaikams. Žinoma, jeigu laivą deramai prižiūrėsi. Vanduo stiklo pluoštui neturi jokios įtakos – ši medžiaga nerūdija.  Reikės tik kartas nuo karto, kaip ir nuo visų vandenyje laikomų laivų, nuvalyti dumblius“, – teigė K.Norgėla.

Laivus statys Jurbarke

Kitas įmonės žingsnis – steigti laivų statyklos cechą Jurbarke. Jau įvyko susitikimas su šio miesto vadovais, buvo sutarta dėl vietos, kur galėtų iškilti „Navis Pro“ gamybinės patalpos.

K.Norgėlos teigimu, toje vietoje yra labai gera prieiga prie Nemuno su išbetonuota apie 100 metrų ilgio krantine palei vandenį.

Dar vienas privalumas – Nemuno vagos nuo Kauno iki pat Kuršių marių gilinimas. Tai reiškia, kad Jurbarke „Navis Pro“ pagaminti laivai galės savo eiga nuplaukti iki marių. Net ir patys didžiausi, 17 metrų ilgio. Tokius laivus irgi planuojama gaminti.

„Tai labai didelis palengvinimas, nes Lietuvos keliais norint gabenti didesnius nei 8 metrų laivus kyla labai daug kliūčių ir problemų“, – pasakojo K.Norgėla.

Nemuno gilinimo projektas pradėtas  šį pavasarį. Bus pastatyta arba suremontuota ne mažiau kaip 500 bunų nuo Kauno iki Kuršių marių – apie 225 km ruožas. Šalinant seklumas sąnašos bus panaudotos bunų statyboms. Planuojama projekto pabaiga 2023 metais.

Baigus darbus Nemunu galės plaukti net ir krovininiai laivai – baržos.

Turi pasiūlymų ir mėgėjams

Nors įmonė orientuojasi į profesionalius žvejybinius bei pramoginius laivus, tačiau nepamiršti ir mėgėjai.

Jiems gaminamas nuo 120 tūkst. eurų kainuojantis modelis „27 Pro“, priskiriamas pramoginių laivų kategorijai. Toks laivas gali būti pritaikomas tiek mėgėjiškai žūklei, tiek pasiplaukiojimui . Šis laivas galėtų būti sėkmingai naudojamas ir Lietuvoje.

Naują dizainą „Navis Pro“ kuria ir dar vienam gerai žinomam pramoginių laivų modeliui „820 Combi“. Jis pasižymi tiek žvejybinio, tiek laisvalaikio laivo atributais, todėl tinka ir mėgėjiškai žūklei jūroje, ir pramogoms. Taip pat dirbama prie koncepcinio „820 Sport“ modelio.

Pramoginiai laivai nuo komercinių skiriasi komplektacija. Pramoginiuose laivuose dominuoja medinis interjeras, daugiau dizaino detalių, išrankių sprendimų. Tuo tarpu žvejybiniai laivai yra pritaikyti įvairioms oro sąlygoms, juose mažesnis dėmesys skiriamas interjerui.

Įmonės planuose – 15 metrų ilgio, 8 metrų aukščio ir 6 metrų pločio profesionalus žvejybinis laivas bei pirmasis elektrinis laivas „VM 900 Fisher Electric“.

Pastarasis – netolimos ateities laivas, nes kai kurie Europos uostai jau svarsto neįsileisti laivų su aplinką teršiančiais varikliais, taip, kaip kai kurie Vakarų Europos didmiesčiai jau neįsileidžia automobilių su dyzeliniais varikliais.

Todėl „Navis Pro“ akiratyje – energiją iš saulės baterijų bei vėjo generatorių gaunančio vandens taksi. Tai turistams skirtas laivas. Jo greitis nebūtų didelis, tačiau jis puikiai tiktų kursuoti miestų kanalais.